Krízistől a növekedésig: tanácsok serdülőknek

img

Krízistől a növekedésig: tanácsok serdülőknek

2020. április 14.

Kedves Diákok!

Korcsoporttól függetlenül a kezdeti örömöt leginkább a bizonytalan helyzet zavarta meg.

Azok a tanulók, akik ügyesek az időbeosztásban, alapvetően hatékonynak érzik az otthontanulást. Azok a gimnazista diákok, akiknek nehézséget jelent az időbeosztás, elég reálisan látják, hogy igencsak meg tudnak csúszni az idővel és szétfolyni egy-egy napban.

Napirend kialakítása különösen fontos ebben a helyzetben. Igyekezzetek a körülményekhez képest egy stabil napirendet kialakítani. Tudom, hogy nagyon nehéz ezt most megalkotni, sőt leginkább betartani. Adjatok időt magatoknak, míg ez sikerül!

Azt javaslom, rakjátok ki a napirendet, olyan helyre, ahol jól láthatjátok és sűrűn “találkozik” a szemetek vele pl.: szekrényajtóra, falra, hűtőre (kinek mi a hasznosabb).

Ugyanúgy öltözzetek fel reggel, mintha suliba mennétek. Ha egész nap pizsiben vagy “játszós ruhában” maradtok, még inkább összefolyik a nap. Alakítsatok ki egy kis sarkot -ha eddig még nem volt- ahol tudtok tanulni és a legkényelmesebb számotokra!

Ha van kisebb-nagyobb tesótok, érdemes összehangolni a tanulási időtöket, hogy ne zavarjátok egymást a tanulásban. Ha mégis egy időben kell tanulnotok vagy online órán részt venni, akkor szerezzetek be fülhallgatót, ha ez megoldható.

Jelöljetek ki időt a szabadidő eltöltésére is. Hívjátok fel barátaitokat, menjetek ki a kertbe, játszatok a kutyával, macskával. Ne hagyjátok, hogy az online tér teljesen beszippantson titeket!

Természetesen az általános iskolás korcsoportoknál a szülők, illetve a nagyobb testvérek bőven kiveszik a részüket a kisebbek megtámogatásából.

Főleg a 12. évfolyamnál egyértelművé vált, hogy ez most bizony a saját felelősségetek, hogy mennyit és hogyan készültök egy-egy tantárgyra, vagy az érettségire. Nyilván ez egy ideális helyzetben is így lenne, most azonban a kontroll nem olyan erős, mintha nap, mint nap az aktuális pedagógus megkérdezné szemtől szemben, hogy hogy álltok egy-egy tantárgyból. Szóval csak így tovább, de ha úgy érzitek, foglalkozzatok azzal, hogy miért nem készültök még elég alaposan. Ennek a felismerése már az első lépés. Szóval hajrá!

Érdemes az itt megjelenő kérdéseket magatokban megvizsgálni, hogy valóban racionális-e, és tényleg alaposan felkészülni, hogy legalább a tudásotok ne legyen olyan tényező, ami bizonytalan. Sajnos most minden más tényező az. Nehéz belátni, hogy bizony ezt a helyzetet nem tudjátok kontrollálni, ez sok bizonytalanságot és félelmet gerjeszthet. Igyekezzetek ezeket a negatív gondolatokat megállni, és mindennap maximum negyed órát tölteni azzal, hogy az érettségi vagy a jelenlegi helyzet miatt szorongtok.

Most egy számomra fontos és nagyon szimpatikus gondolatot szeretnék megosztani Veletek, ez már mindenkinek szólna, nem csak a 12. évfolyamnak:

„Mindig a legrugalmasabb elem irányítja a rendszert.”

Nem a legerősebb, vagy a legnagyobb, hanem aki képes alkalmazkodni. Meggyőződésem, hogy most leginkább ez a képességünk az, amire szükségünk lesz az elkövetkező időszakban.

Teljesen oké, ha most féltek, aggódtok a szüleitekért, az érettségiért, az alapvizsgáért, a barátaitokért. Ezek mind-mind olyan érzések, amik természetes, hogy most megjelennek bennetek. Az nem mindegy, hogy ezekkel a félelmekkel, gondolatokkal mit kezdetek. Jó lenne, ha meg tudnátok osztani valakivel, akit nagyon szerettek és bíztok benne. Ha ez a személy valami miatt fizikálisan vagy érzelmileg jelenleg nem elérhető, akkor nyugodtan fordulhattok bármelyik felnőtthöz – akiben megbíztok – vagy szakemberhez, illetve sok lehetőség nyílik egyéb segítő fórumok elérésére is.

Visszatérve az alapgondolatomhoz, fontos, hogy most ne arra keressük a választ, hogyan jutunk ki ebből a helyzetből, vagy hogyan vészeljük át ezt a helyzetet, hanem arra koncentráljunk, hogyan változzunk meg, hogy túljussunk ezen a helyzeten? Hogyan találjunk új utakat azokhoz a dolgokhoz vagy tevékenységekhez, amiket eddig is csináltunk. Ne azon aggódjatok, hogy mit csináltok, inkább arra figyeljetek, hogy miért csináljátok, és a hogyan adni fogja magát.

A másik gondolat, ami talán segíthet, az az, hogy a bennünk kialakított gondolatok, látásmódok a világ számunkra leegyszerűsített verziója. A saját gondolati működésünk teljesen egyedi, biztosan mindenki másétól különbözik, vannak hasonlóságok, de soha nem ugyanolyan. Ezt egészen egyértelműen látja mindenki, viszont mégis annyira hamar ki tudunk akadni, amikor valaki a miénktől eltérő módon látja a világot. Higgyétek el, most több ilyen lesz, lehet, hogy az online felület sok félreértésre ad majd lehetőséget. Akár egy-egy szó jelentésén óriási viták alakulhatnak ki. Pedig a másik nem akar rosszat, csak máshogy látja. Nem jobb, vagy rosszabb a tiédnél. És senki véleménye, gondolata nem tökéletes, a tiéd sem. Csak más.

Legyetek magatokkal és egymással türelmesek! Egyik pillanatról a másikra senkinek nem megy az átállás az otthontanulásra. Ne várjátok, hogy minden helyzetben azonnal sikerül jól megcsinálni valamit! DE! Ha sikerül, nyugodtan veregesd vállon magad!

Minél többször csinálod, annál jobban fog menni.

Mi jelent nehézséget most Nektek?

– barátok hiánya
– stressz kezelés
– időbeosztás
– elkezdeni a tanulást
– rendszeres mozgás biztosítása
– szeretnétek több olyan órát, ahol tudtok videochatelni

Szorongásoldó gyakorlatok

Az erős feszültséget, indulatokat leggyorsabban a mozgásos aktivitás csökkenti pl.: guggolás, fekvőtámasz, hosszú séta vagy futás.

Ha mozogtunk, akkor tudunk áttérni olyan, a képzelet útján működő gyakorlatokra, amelyeket az alábbi stabilizáló gyakorlatok, illetve egy légző gyakorlat mutatnak meg.

Ha ezeket naponta 2-3 alkalommal (leginkább alvás előtt) megcsináljátok, segít a feszültség, szorongás hosszabb távú oldásában.

forrás: Mogyorósy-Révész Zsuzsanna pszichológus oldala

Szerző: Puskás Nikolett

 

 

 


Legfrisebb bejegyzések
Címkék
Megosztás