Tippek, ötletek a karanténban ragadt gyermekek szüleinek

img

Tippek, ötletek a karanténban ragadt gyermekek szüleinek

2020. április 9.

Óvodás gyermekek szüleinek

Kövesse figyelemmel és limitálja a gyermeke média és közösségi média használatát is! Adja a tudtára, hogy bármilyen hírrel találkozik, amiről szeretne beszélni, Önhöz fordulhat. Mindenképpen beszéljék át, milyen információkkal találkozott a gyermek!

  • A gyerekeket a jelenlegi helyzetben azáltal tudjuk támogatni, ha bátorítjuk őket arra, hogy kérdezzenek, illetve segítünk nekik megérteni a jelenlegi helyzetet.
  • Beszéljenek a helyzettel kapcsolatos érzéseikről, azokat elfogadva!
  • Segítsenek számukra kifejezni az érzéseiket rajzolás és egyéb tevékenységek által!
  • Tisztázzák a vírussal kapcsolatos téves információkat, és azt is, hogy nem minden felsőlégúti megbetegedés koronavírus, érdemes elmagyarázni, például milyen tünetekkel jár a koronavírus a megfázással szemben.
  • Legyenek elérhetőek a gyermek számára, és türelmesek hozzá!

Rendszeresen térjenek vissza a témára változás esetén, illetve ha úgy látják, nyomasztja a gyermeküket a helyzet!

Próbáljon meg a családjában, főként a gyerekeknél egy konzisztens ütemtervet tartani a felkelés, napközbeni otthon tanulás, étkezések, szabadidő, lefekvés kapcsán. A jelen helyzetben is lehet egyfajta napi ritmust bevezetni, hasonlót, mint amit az óvoda adna. Hagyjon időt magának és családjának az olyan tevékenységekre, amelyek az ilyen stresszes szituációkban felvidítják: nézzenek közösen filmet, játszanak társasjátékot, sportoljanak közösen. Olyan érzelmek, mint a magány, unalom, félelem, szorongás, stressz, pánik, normál reakciók egy ilyen stresszel teli szituáció esetén.

– A hétköznapi tevékenységek átalakítása szükséges úgy, hogy azok alkalmazkodjanak a jelenlegi helyzethez, és figyelembe vegyék, mi teljesíthető most.

– Az elvárások és prioritások átértékelése szükséges úgy, hogy jobban fókuszáljunk arra, mi ad értelmet, elégedettséget számunkra. Hagyjon magának és gyermekének kis „szüneteket”, amikor elszakad, eltávolodik a stresszes szituációtól!

– Próbálja meg az automatikus negatív gondolatokat, önmagának ártó állításokat kontrollálni, és helyettesíteni hasznosabb gondolatokkal, melyek inkább segítségünkre vannak ilyen helyzetben.

-Tartsa emlékezetében, hogy mivel Ön szerepmodell a gyermekei számára, így ebben a helyzetben a stresszel való megküzdésben is szerepmodell számukra. Ahogyan kezeli a stresszel teli szituációt, hatással van arra, ahogyan gyermekei kezelni tudják saját aggodalmukat.

– Amennyiben a családjában előfordul súlyosabb megbetegedés vagy haláleset a járvány következtében, igyekezzenek megtalálni a módját, hogyan tudják egymást támogatni: támaszkodjon nyugodtan családjára és barátaira, beszéljen velük a veszteségéről, keressen segítséget (professzionálisat és/vagy vallásit) támogatásként.

A különböző korcsoportok másképpen reagálnak a jelenlegi helyzetre.

Milyen reakciói lehetnek a gyerekeknek?

  • félelem az egyedülléttől
  • rossz álmok
  • nehézségek a beszédben
  • vizelet- és székletürítési szabályozás elvesztése
  • éjjeli bevizelés, székletvisszatartás
  • változás az étvágyban
  • dühkitörések, hiszti, nyafogás, ragaszkodás

Hogyan segíthet a szülő?

  • türelem és tolerancia
  • a gyermek szóval történő és fizikai megnyugtatása (átölelés, simogatás, ringatás)
  • játékon, mesén keresztül ösztönözze a gyermeket, hogy fejezze ki igényeit
  • az alvási rutinban (ha szükséges) változtatások engedélyezése (mikor kel fel, fekszik le)
  • lecsendesítő, nyugtató tevékenységek alvás előtt, pl. mesélés
  • a családi napirend és rutin (ha szükséges újragondolása) fenntartása
  • a médiatartalmak kerülése a gyermek előtt.

6-12 éves korosztály szüleinek

Erre a korosztályra érzelmileg jellemző lehet ingerlékenység, hiszti, nyafogás, esetleg agresszív viselkedés. Megjelenhetnek rémálmok, túlzott ragaszkodás az egyik szülő felé. Az alvásban és az étvágyban is lehetnek változások, furcsaságok. Felléphet fejfájás, hasfájás, esetleg versengés a szülők figyelméért. Eltávolodhat kortársaitól, illetve érdeklődését vesztheti bizonyos eddig kedvelt tevékenységek iránt. Az aktuálisan zaklatott helyzetben felléphet feledékenység a házi munkával illetve az újonnan megtanultakkal kapcsolatban (persze, itt nem az esetleges „munkuszundurusz”-ra gondolunk J).

Mit tehet ezekben az esetekben a szülő? Jó nagy adag türelem és tolerancia szükséges a mostani bezártság helyzethez. Játékidő biztosítása lényeges, valamint fontos, hogy a gyerekek tudják tartani a kapcsolatot barátaikkal telefonon vagy az interneten. Fontos lenne rendszeres testmozgást és nyújtást biztosítani a gyerekek számára. Nyugodtan vonjuk bele őket a házimunkába. Finom, de határozott szabályrendszert érdemes kialakítanunk. Kiemelkedő feladatunk a gyermek ösztönzése arra, hogy bármilyen kérdése van, azt tegye fel. Beszéljük meg, hogy a család, a közösség, az ország milyen intézkedéseket tesz. Előfordulhatnak dühkitörések, ezeket a kitöréseket fontos átbeszélni, tudatosítani a gyermek érzéseit és azonosítani azokat. Játékokon és beszélgetéseken keresztül támogassuk a gyermeket gondolatai kifejezésében. Találjunk ki közösen ötleteket, hogyan vigyázhatunk az egészségünkre. Beszéljük meg, hogy mit látott, hallott az interneten, a kortársaktól, szükség esetén korlátozzuk a médiahasználatot, tisztázzuk a félreértéseket.

13-16 éves korosztály szüleinek

Ennél a korosztálynál is ugyanúgy megjelenhetnek a hirtelen krízishelyzet következményeképpen a fizikai tünetek, mint fejfájás, hasfájás és kiütések. Észrevehetünk energiaszegénységet, fásultságot, alvási és étkezési zavarokat. Érdemes figyelni, hogy az otthoni lét eredményekeként a serdülők ne határolódjanak el a kortársaiktól, szeretteiktől. A serdülő korosztálynál még inkább fontos kisajtolni belőlük a napi mozgást. Megjelenhetnek irracionális aggodalmak bennük a megbélyegzéssel kapcsolatban, vagy, hogy elveszítenek egy -egy számukra fontos barátot, mert nem tudnak nap mint nap találkozni egymással. Jelen esetben hogyan tudja a szülő támogatni kamasz gyermekét? Bátorítsa érzelmei kifejezésére, beszélje meg egy kortársával vagy egy családtagjával, de ne erőltessük ezeket a beszélgetéseket. Ha a gyermeknek igénye van rá, akkor viszont legyünk mellette és hallgassuk meg, bármilyen fáradtak, ingerültek is vagyunk. Adjunk nekik egy-egy szabad órát, amikor beszélhetnek, videóchatelhetnek a barátaikkal. Kérjünk tőle jelenlétet a családi rutinban, mosogasson el, segítse a fiatalabb testvéreket a tanulásban, vigye el a kutyát sétálni. Mindig beszéljük meg vele, hogy mit olvasott az interneten, mit gondol erről. Állítsunk össze egy családi film- vagy sorozat ajánlót.

forrás: COVID-19 (Koronavírus) útmutató: Kommunikációs és pszichológiai javaslatok szülőknek.(az amerikai Iskolapszichológusok Országos Egyesülete /National Association of School Psychologists/ útmutatója alapján).

Szerző: Puskás Nikolett


Legfrisebb bejegyzések
Címkék
Megosztás